رفتن به محتوای اصلی
x

همه دانشجوهای علوم پزشکی از قشر فرهیخته جامعه هستند زیرا آنها از سدهای مختلف آموزشی گذشته‌اند تا برای تحصیل دانشگاهی آماده شوند. در بین آنها برخی از آنها نخبه و برجسته‌تر هستند. در بسیاری از زمان ها، مدیریان و اساتید همواره وقتشان صرف دانشجوهایی می‌شود که در معرض افت تحصیلی و کمتر توانمند هستند، به دلیل این که بعضاً در طول تحصیل با مشکلاتی روبرو می‌شوند که باید شرایط خاصی برای حل مشکل آنها فراهم شود.
از طرفی، دانشجویانی هم هستند که نخبه و یا دارای فرا قابلیت یا دارای توانمندی‌های متعدد در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند ولی هیچ توجه خاصی به آنها نمی‌شد. بخش عمده‌ای از این دانشجویان پزشکی قابلیت‌ها و استعدادهای زیادی دارند که در برنامه‌ریزی‌های درسی رسمی به آن توجهی نمی‌شود. 
در حدود سال 86 بود که مسؤولین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به این نتیجه رسیدند که برای افراد نخبه در بین دانشجویان برنامه‌هایی علمی برای ایجاد نشاط و انگیزش و تا حدودی هم هدایت تحصیلی آنها طراحی شود. در این راستا، اولین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور به پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به منظور شناسایی و توانمندسازی دانشجویان توسط وزارت بهداشت و با همکاری دانشگاه‌‌های وابسته در مرداد 1388 در شهر اصفهان برگزار شد. توجه ویژه به استعدادهای خاص از کارکردهای المپیادها در جهان است که در این المپیاد هم  به آن توجه شد. 
دستاورد اصلی المپیاد این بود که در پیچ تحول  و شکوفایی و جوانی دانشجویان، به آنها بودنِ تازه‌ای را هدیه می‌کرد. در این المپیاد 364 دانشجو در قالب تیم‌‌هایی 3 نفره از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در رشته‌های مختلف در جوی صمیمی و هیجان ‌انگیز به صورت خلاقانه به حل مسائلی پرداختند که می‌توانست به پیشرفت نظام سلامت و یا ارتقا دانش پایه پزشکی کمک کند. به منظور هماهنگی بیشتر امور، جلساتی در سطح وزارت با مسؤولان و اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌ها برگزار و از نظرات آنها برای بهبود برنامه استفاده شد. 
در روند برگزاری این المپیاد آقای دکتر آرش حدادگر (عضو هیأت‌علمی گروه آموزش پزشکی) به عنوان هماهنگی کننده و اجرا  کردن گروه‌های مطالعاتی و تدوین و تنظیم آزمون‌ها، خانم دکتر فاطمه هادیزاده (عضو هیأت‌علمی دانشکده فناوری‌های نوین)  در حوزه تفکر علمی  در علوم پایه، خانم دکتر شقایق حق‌جوی جوانمرد از اساتید بنام گروه فیزیولوزی هم در طراحی و برگزاری آزمون قبول زحمت کردند. در حوزه استدلال بالینی آقای دکتر علیرضا منجمی محوریت کار را به عهده داشتند. حدود یک  تا یک سال و نیم سال مرور چشم‌اندازها  و بررسی کارهای  و مقایسه با نمونه مشابه در اکثر نقاط جهان طول کشید و مجموعه‌ای از ضرورت‌ها و پس‌زمینه‌ها و روش‌ها تهیه و در اختیار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت. جلسات مکرری نیز برای ضرورت، الزام و امکان‌پذیر بودن این که تیم‌های مختلف از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف برای رقابت جمع شوند نیز برگزار گردید. 
تا حدود 1390 بخش  عمده‌ای از تدوین دستورالعمل‌ها ، کمیته فنی و موارد مشابه در وزارت بهداشت را دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به عهده داشت. به نظر می‌رسد برگزاری چنین المپیادهایی بتواند با ایجاد فضایی شاد و هیجان‌انگیز به پرورش قدرت خلاقیت دانشجویان کمک کند و در ایجاد انگیزش برای مطالعاتی فراتر از مطالعات مرسوم و به تبع آن بر طرف نمودن برخی از خلاهای آموزشی موجود مؤثر باشد. 

منابع:
- مصاحبه با دکتر پیمان ادیبی، عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 
- مصاحبه با خانم دکتر شقایق حق‌جوی جوانمرد، عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
- دفتر مستندسازی تاریخ توسعه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان