در اسفند ماه سال 1378 طی بخشنامهی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی آیین نامه حمایت از دانشجویان استعداد درخشان را ابلاغ کرد. تا آن زمان برای شناسایی و حمایت از دانشجویانی که توانمندیهایی بیشتر از حد متوسط دانشجویان داشتند، وجود نداشت و عمده توجه دانشگاه معطوف به دانشجویانی بود که در مسیر تحصیل با مشکلات مواجه بودند و از توجه به دانشجویان دارای توانایی بیشترغفلت میشد. ابلاغ این آییننامه مقدمهای شد برای تشکیل مکانی حمایتی و سازمان یافته در حوزه دانشجویی، پژوهشی و فرهنگی و انسجام در حوزه آموزشی.
پیشنهاد شورای هدایت دانشجویان استعداد درخشان ابتکاری بود که دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به خرج داد و ریاست این شورا را رییس محترم دانشگاه و دبیری آن را مسؤول دفتر استعداد درخشان به عهده داشت. از ابتدای آغاز به کار دفتر از آقای دکتر مهدی قاسمی (در حال حاضر متخصص بیهوشی) برای سازماندهی این دفتر و تشکیل شورا دعوت به عمل آمد.
علیرغم انتقادهای جدی از طرف برخی از مخالفان برای تشکیل چنین ساختاری در دانشگاه با این استدلال که توانمندسازی دانشجویان آمادهسازی آنها برای مهاجرت و در نهایت به ضرر کشور تمام خواهد شد، این دفتر شکل گرفت و منتقدین نیز قانع شدند که برایند این امر برای حفظ استعدادها در مسیر تعالی کشور ضرورت دارد.
از نکات قابل توجه این که دانشجویان از همان ابتدا با سابقه پژوهشی و علمی که داشتند دوست داشتند برای معیارهای شناسایی و نحوه برخورد با هم کار کنند و خودشان را از تجربیات جهانی محروم نکنند. مثلاً در جهت شناسایی استعداد درخشان مدل سه حلقهای رزولیی را انتخاب کردند و براساس این مدل سه حلقهای، معیارهای خلاقیت یا توانمندیهای بیش از حد متوسط یا پشتکار را بتوانند مصداق یابی کرده و در دستورالعمل بگنجانند که نهایتاً تبدیل شد به دستورالعملی برای شناسایی دانشجویان با استعداد درخشان در دانشگاه. در همین راستا در خصوص برنامههای حمایتی هم سعی شد بر اساس تجارب بینالمللی که عمدتا در سطح دبستان و دبیرستان کار شده بود عمل گردد.
رویکرد دانشگاه علوم پزشکی در رابطه با استعداد درخشان این بود که در دانشجویان این باور به وجود آید که داشتن استعداد بیشتر، صرفاً به معنی ایجاد حق نبوده بلکه ایجاد کننده مسؤولیت است. لذا از ابتدا سعی شد همراه با طراحی برنامهها، بحث ارتقای مسؤولیتپذیری و به خصوص آگاهی بیشتر نسبت به جامعه و توسعه جامعه جزء دستور کار دانشجویان قرار گیرد.
دفتر استعداد درخشان در حال حاضر با حدود ۵۰۰ عضو به عنوان یکی از زیر مجموعههای مدیریت مطالعات و توسعه آموزش پزشکی زیر نظر معاونت آموزشی در حال ارائه خدمات به دانشجویان است. ارائه خدمات و تسهیلات آموزشی به دانشجویان از جمله امکان اخذ ۲۷ واحد درسی در هر نیمسال تحصیلی توسط دانشجویان، تحصیل در دو رشته به طور همزمان، ارائه برخی از دروس عمومی به صورت غیرحضوری به دانشجویان، ارائه بن خرید کتاب، ارائه سهمیه پرینت در هر نیمسال تحصیلی به دانشجو، پرداخت بخشی از هزینه شرکت در همایشهای علمی داخل و خارج از کشور و امکان استفاده از سهمیه تسهیل ادامه تحصیل از زمره خدمات آموزشی این دفتر محسوب میشود. برگزاری المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور و آمادهسازی دانشجویان جهت حضوری شایسته در این رقابت ملی نیز از زمره دیگر فعالیتهای دفتر به شمار می رود. لازم به ذکر است تاکنون ۱۰ دوره از المپیاد علمی برگزار شده است. دفتر استعداد درخشان همچنین ظرف ۴ سال گذشته تاکنون همکاری تنگاتنگی با بنیاد ملی نخبگان داشته و ضمن ارزیابی سوابق تحصیلی دانشجویان، نسبت به ارائه تسهیلات به مشمولین واجد شرایط استفاده از تسهیلات مذکور در قالب انعقاد قراردادهای آموزش یاری و پژوهش یاری فعالیت مینماید.
منابع:
- مصاحبه خانم دکتر طاهره چنگیز، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، بهمن ماه 1399.
- دفتر مستندسازی تاریخ توسعه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، بهمن ماه 1339.