رفتن به محتوای اصلی
x
دانشکده‌ها در ابتدا به منظور تهیه و پرورش سریع پزشکان درجه دوم برای اشتغال به امور پزشکی ساده در دهستان‌ها و مبارزه با بیماری‌های همه گیر تأسیس می‌گردد. شرط ورود، داشتن گواهی نامه‌ی سوم دبیرستان و دوره ی تحصیل چهار سال بود. حق اشتغال محدود به مناطق دارای جمعیت کمتر از ده هزار نفر بود که پس از 8 سال خدمت در این نقاط، داوطلبان می‌توانستند وارد سال چهارم دانشکده‌ی پزشکی شده و درجه‌ی دکترا بگیرند. 

 

دانشكده پزشكی

دانشكده پزشكی اصفهان ابتدا در روز 27 آذر ماه 1325 در خانه محقری واقع در احمد آباد شروع به كار كرد.  در حقیقت در آن زمان آموزشگاه عالی بهداری در این خانه افتتاح گردید و دانشجویان بعد از چهار سال تحصیل موفق به اخذ درجه بهدار می‌شدند. پس از مدت كوتاهی آموزشگاه عالی بهداری به دبیرستان سعدی منتقل شد و آزمایشگاه‌های این دبیرستان مورد استفاده دانشجویان قرار گرفت این دبیرستان در حال حاضر محل شهربانی اصفهان است و در خیابان استانداری قرار دارد. 

دانشکده پزشکی

بعد از چهار سال دانشكده پزشكی در جوار آموزشگاه عالی بهداری تأسیس شد و دانشجویان پس از شش سال موفق به اخذ درجه دكترا می‌شدند. بدین ترتیب آموزشگاه عالی بهداری به تدریج تعطیل شد و دانشجویان آموزشگاه پس از مدتی برای ادامه تحصیل به دانشكده‌های مختلف كشور معرفی و موفق به دریافت درجه دكتری می‌گردیدند. 

در سال 1341 ساختمان دانشكده در زمین‌های وسیعی در هزار جریب شروع گردید. قسمتی از ساختمان كه آماده شد دانشكده در این محل مستقر گردید. پس از آن دانشكده داروسازی و دانشكده ادبیات تشكیل گردید و به تدریج دانشكده پزشكی به صورت یك مجموعه دانشگاهی در آمد. دانشكده پزشكی در ابتدا با 9 نفر عضو هیأت‌علمی شروع به كار كرد و آموزش عملی دانشجویان در آزمایشگاه‌های دبیرستان سعدی و سپس آزمایشگاه‌های هزارجریب انجام می‌شد. كارآموزی بیمارستانی در بخش‌های بیمارستان خورشید و درمانگاه‌های آن زیر نظر دانشیارانی كه ریاست بخش‌های مربوطه را بر عهده داشتند، انجام می‌شد. 

 

دانشکده پیراپزشکی

دانشکده پیراپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اولین بار به دستور جناب آقای دکتر محمدرضا صبری رئیس دانشکده پزشکی در اواخر شهریور ماه ۱۳۹۳ با چهار گروه آموزشی، علوم آزمایشگاهی، رادیولوژی (تکنولوژی پرتوشناسی)، فوریت‌های پزشکی و هوشبری کار خود را به عنوان یکی از مراکز آموزشی زیر مجموعه دانشکده پزشکی شروع نمود.

مقاطع تحصیلی در این دانشکده، شامل دوره‌های کارشناسی پیوسته و ناپیوسته است. دانشجویان دوره‌های کارشناسی پیوسته در مهرماه هر سال بعد از قبولی در آزمون سراسری رشته علوم تجربی پذیرفته می‌شوند و دوره‌های ناپیوسته معمولاً در بهمن ماه هر سال بعد از پذیرفته شدن در آزمون کاردانی به کارشناسی مشغول به ادامه تحصیل خواهند شد.

لازم به توضیح است که؛ در رشته فوریت‌های پزشکی دانشجویان در مقطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی ناپیوسته پذیرفته شده و به تحصیل خواهند پرداخت و در آینده نزدیک دوره کارشناسی پیوسته نیز دائر خواهد گردید.

هر ساله در این دانشکده به طور میانگین ۱۲۰دانشجو در مقطع کارشناسی پیوسته، و ۱۰۰ دانشجو در مقطع کارشناسی ناپیوسته و ۳۵ دانشجو در مقطع کاردانی فوریت‌های پزشکی از طریق آزمون سراسری مشغول به تحصیل خواهند شد و پیش‌بینی می‌شود که در آینده نزدیک رشته‌های جدیدتر و بیشتری به این دانشکده افزوده شود.

 

دانشکده داروسازی 

دانشکده داروسازی اصفهان در سال تحصیلی ۱۳۳۵-۱۳۳۴ بنابر اجازه رسمی وزارت فرهنگ تاسیس گردید و در ابتدا به صورت مشترک با دانشکده پزشکی و به ریاست جناب آقای دکتر حسین قلی اوژند اداره می‌شد. در تابستان سال ۱۳۳۵ پس از تهیه مقدمات و تجهیزات لازم اقدام به پذیرش دانشجو کرد که پس از برگزاری مسابقه ورودی تعداد ۱۵ نفر برای تحصیل انتخاب شدند که دو نفر از آنها انصراف و یا تغییر رشته دادند. سر انجام اولین جلسه درس دانشکده داروسازی اصفهان در ساعت ۲ بعدازظهر روز ۱۶ دی ۱۳۳۴ تشکیل شد. پس از سخنرانی اقای دکتر اوژند رئیس دانشکده پزشکی و داروسازی جناب دکتر فضل الله حکمتیار اولین تدریس دانشکده را در زمینه شیمی تجزیه انجام داد.

دانشکده داروسازی

برنامه تحصیل رشته داروسازی در آن زمان مطابق برنامه دانشکده داروسازی تهران اجرا می‌شد. دوره تحصیل برای دریافت درجه دکتری داروسازی حداقل ۵ و حداکثر ۷ سال بود و دانشجویان این رشته در مدت ۴ سال دروس نظری و عملی را در دانشکده و کارآموزی خود را در داروخانه‌های سطح شهر فرا می‌گرفتند و از نیمه دوم سال چهارم مجاز بودند که در صورت موفقیت در گذراندن دروس ارائه شده تحت راهنمایی یکی از اعضای هیئت علمی آموزشی دانشکده موضوع پایان نامه خود را انتخاب کنند.

در سال ۱۳۳۷ پس از تلاش‌های پیگیر و مستمر اعضاء هیئت علمی و دانشجویان دانشکده و با موافقت وزارت فرهنگ، دانشکده داروسازی از دانشکده پزشکی منفک و به صورت یک واحد آموزشی مستقل به کار خود ادامه داد. در این زمان بنابر گشایش دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان نیز رسمیت یافت. لازم به ذکر است که در آن زمان وجود حداقل سه دانشکده برای رسمیت یافتن یک دانشگاه ضروری بود.

مسئولیت اداره دانشکده داروسازی در این زمان یه آقای دکتر عبدالباقی نواب و معاونت آن به دکتر حکمتیار واگذار شد. با توجه به همکاری‌های قبلی بین دانشکده داروسازی اصفهان و تهران طی حکمی از طرف وزیر فرهنگ، آقای دکتر مهدی نامدار استاد دانشگاه تهران در اواخر آذر ماه سال ۱۳۳۷ به سرپرستی دانشکده داروسازی اصفهان منصوب گردید تا در انجام امور با آقای دکتر نواب همکاری کند.

در تیر ماه سال ۱۳۴۰ وزیر فرهنگ طی حکمی به دانشگاه اصفهان به علت کمبود بودجه و برخی مسائل دیگر دستور ادغام مجدد این دو دانشکده را صادر کرد و آقای دکتر حسین قلی اوژند را به ریاست آن منسوب کرد. در این زمان معاونت هر دو دانشکده را آقای دکتر حسین انواری بر عهده داشت.

از سال تحصیلی ۴۲-۱۳۴۱ به مدت حدود سه سال دانشکده داروسازی به دلیل کمبود اساتید متخصص و امکانات و تجهیزات کافی بنا به دستور وزیر فرهنگ دانشجو نپذیرفت و دانشجویان ادامه تحصیل خود را در دانشکده داروسازی تهران ادامه دادند. سرانجام در آبان سال ۱۳۴۴ طی تلگرافی از سوی دبیر کل شورای مرکزی دانشگاه‌های کشور برقراری مجدد دوره داروسازی مورد موافقت قرار گرفت. بدین ترتیب نام دانشکده پزشکی به دانشکده پزشکی و داروسازی تغییر نام داد و جناب دکتر حکمتیار یه سمت ریاست فنی دانشکده داروسازی منصوب گردید.

در سال ۱۳۴۶ طی حکمی از شورای مرکزی دانشگاه، دانشکده داروسازی از دانشکده پزشکی جدا شد و به نام دانشکده علوم دارویی تغییر نام داد. در این زمان سرپرستی دانشکده علوم دارویی به آقای دکتر ابوتراب نفیسی واگذار شد که با حفظ سمت استادی و ریاست دانشکده پزشکی، دانشکده علوم دارویی را نیز اداره می‌نمودند. در همین زمان بود که با همت جناب آقای دکتر عباس ادیب، طرح ساختمان فعلی دانشکده پزشکی ریخته شد و نقشه‌های مربوط به آن از تصویب گذشت.

در سال تحصیلی ۴۸-۱۳۴۷ دانشکده داروسازی اهواز منحل شد و دانشجویان آن به دانشکده داروسازی اصفهان منتقل شدند. این افراد که حدود ۵۰ نفر بودند همراه با سایر دانشجویان دانشکده به تدریج فارغ‌التحصیل شدند. در سال تحصیلی ۵۲-۱۳۵۱ به دنبال فعالیت‌های پیگیر و مداوم دانشجویان و مسئولین وقت دوره ۴ ساله لیسانس علوم دارویی به دوره ۶ ساله دکتری داروسازی تبدیل شد. در این سال نیز نام دانشکده به دانشکده داروسازی و علوم دارویی تغییر نام داد. در سال ۱۳۵۲ به همت مسئولین دانشکده و گروه بیوشیمی، پذیرش دانشجو در رشته .M.Sc بیوشیمی به عنوان اولین دوره تحصیلات تکمیلی دانشکده و دانشگاه آغاز شد.

پس از شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، دانشکده داروسازی و علوم دارویی اصفهان نقش بارزی در این مرحله نیز ایفا نمود. اعزام‌های متعدد اساتید و دانشجویان به جبهه‌های نبرد، نقش بارز گروه‌های مختلف دانشکده بالاخص گروه مواد دارویی در تهیه برخی داروهای مورد نیاز نظیر داروهای مسکن و ساخت، طراحی و تامین باند، گاز و گاز وازلین استریل در دانشکده از این موراد است. تعدادی از فارغ‌التحصیلان و دانشجویان دانشکده در این زمان در جبهه‌های مختلف به درجه رفیع شهادت نایل آمدند. شهید دکتر فقیهی، شهید عبدالعلی منتشر، شهید علیرضا ولیان، شهید سیدحسین هدایتی، شهید علیرضا پورمحمدی، شهید حسینعلی سمندری و شهید قاسم مختاری از جلمه این افراد هستند.

 

دانشکده پرستاری و مامایی

   تربیت دانشجو در دو رشته پرستاری و مامایی در استان اصفهان توسط ۳ مرکز صورت می‌گرفت:

   ۱ – از سال ۱۳۴۷، آموزشگاه عالی پرستاری وابسته به دانشکده پزشکی دانشگاه اصفهان : تربیت دانشجوی پرستاری در دوره‌های سه ساله

   ۲ - از سال ۱۳۴۹، مجتمع آموزشی وزارت بهداری و بهزیستی: تربیت دانشجوی پرستاری و مامایی در مقاطع کاردانی و کارشناسی

   ۳ - از سال ۱۳۴۷، مدرسه عالی پرستاری مهرآئین: تربیت دانشجوی پرستاری و مامایی در مقطع کارشناسی

 در سال ۱۳۶۵ با تأسیس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و الحاق آموزش علوم پزشکی به این وزارت، سه مرکز فوق در هم ادغام و رسماً  دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تأسیس شد. لذا پس از این رویداد، دانشجو در رشته‌های پرستاری، مامایی، تکنیسین اتاق عمل و مدارک پزشکی پذیرش شد.  از سال ۱۳۶۳ لغایت ۱۳۶۵ تربیت دانشجو در رشته پرستاری، به دلیل ضرورت و حضور پرستاران در جنگ در مقطع کاردانی صورت پذیرفت و در عین حال در همین دوره (۱۳۶۳ لغایت ۱۳۶۵ ) دانشجو در مقطع کارشناسی ناپیوسته پرستاری نیز پذیرش می‌شد.

 آموزش تحصیلات تکمیلی در مقطع کارشناسی ارشد پرستاری با گرایش‌های آموزش داخلی جراحی، بهداشت جامعه، کودکان، روانپرستاری و مدیریت از سال ۱۳۶۸ آغاز گردید.  تربیت دانشجو در رشته مامایی در مقطع کاردانی (از سال۱۳۴۹ لغایت ۱۳۷۳)، کارشناسی ناپیوسته مامایی از سال ۱۳۶۸ و کارشناسی پیوسته این رشته از سال ۱۳۵۲ صورت گرفت و آموزش تحصیلات تکمیلی در مقطع کارشناسی ارشد مامایی با گرایش‌های آموزش بهداشت مادر کودک و زنان مامایی از سال ۱۳۶۹ آغاز گردید.

 تربیت دانشجو در رشته تکنیسین اتاق عمل از سال ۱۳۶۶ و سپس تربیت دانشجو در رشته کارشناسی اتاق عمل از سال ۱۳۸۷ شروع شد. مقطع کارشناسی ارشد اتاق عمل نیز از مهر ماه ۱۳۹۴ در دانشکده دایر گردیده است. تربیت دانشجو در رشته مدارک پزشکی از سال ۱۳۶۶ آغاز و در سال ۱۳۶۷ به دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی انتقال یافت.

شایان ذکر است پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تخصصی پرستاری و دکتری بهداشت باروری، به ترتیب از بهمن ۱۳۸۲ و ۱۳۸۵ با ۳ دانشجو در هر رشته آغاز گردید. بر این اساس و در حال حاضر حوزه مدیریت دانشکده پرستاری مامایی شامل ریاست، معاونت آموزشی، معاونت پژوهشی، معاونت مالی و اداری و معاونت دانشجویی فرهنگی و تحصیلات تکمیلی است.

 

دانشکده دندانپزشکی

با توجه به نسبت کم تعداد دندانپزشکان به جمعیت کشور، از سال 1350 نیاز به تربیت دندانپزشک و نیروي کمکی دندانپزشک در کشور احساس شده بود. لذا با توجه به اراضی وسیع کوي دانشگاه و امکانات اجرایی دانشگاه براي تأسیس یک دانشکده دندانپزشکی پیشرفته که بتواند همگام با زمان از لحاظ تجهیزات و کادر علمی به تربیت و آموزش دندانپزشکی بپردازد، دانشگاه اصفهان داراي پتانسیل مناسبی بود. در سال‌هاي 1350 و 1351، به دنبال مذاکره آقاي دکتر قاسم معتمدي ریاست وقت دانشگاه با مقامات سازمان برنامه و بودجه و با تأکیدبر نسبت دندانپزشک در کشور نسبت به معیارهای استاندارد جهانی و ارائه آمار و ارقام تاسیس دانشکده قطعی و تصویب شد.

دانشکده دندانپزشکی

پس از آن براي تأسیس دانشکده دندانپزشکی تلاش براي بررسی و نیازسنجی فضا، امکانات، تجهیزات و کادر اجرایی و آموزشی شروع گردید و با ابلاغ ماموریت از طرف ریاست وقت دانشگاه به آقاي دکتر عزت اله خامسی، ایشان طی انجام چندین مسافرت و بررسی دانشکده‌هاي دندانپزشکی به روز و مجهز دنیا از جمله در کشورهاي انگلستان و امریکا، همچنین طی مشورت با روسای دانشکده‌های دندانپزشکی تهران، شهید بهشتی، شیراز و مشهد، و تهیه عکس و فیلم از نقشه‌هاي ساختمانی و تجهیزات آن دانشکده‌ها و همچنین بررسی تعداد پذیرش دانشجو، اعضاي هیات علمی، روش‌هاي آموزشی، ارتباط بین بخشی چه از لحاظ ساختمانی، تجهیزات، وسایل سمعی بصري، کتب مورد نیاز و سایر امکانات آزمایشگاهی و لابراتوار مجموعاً نقشه اولیه در بهمن ماه 1353 تهیه گردید.

طی جلسه‌اي با حضور ریاست وقت دانشگاه و معاونت‌هاي اداري و آموزشی تصمیم بر راه‌اندازي دو ساختمان براي دانشکده دندانپزشکی گرفته شد. یک ساختمان موقت که به سرعت نقشه آن تهیه و تجهیز گردید و دومی ساختمان عظیم و مجهز که طبیعتاً ساخت و تجهیز آن زمان بر بود. ساختمان موقت در محل فعلی دانشکده اقتصاد به مساحت 1700 متر مربع نقشه ای شامل قسمت‌های اداری، کلینیک ویژه، سالن آموزش بالینی، کافه تریا، کلاس‌های درس، لابراتوار پروتز، کتابخانه و سالن کنفرانس بود.

کلنگ این ساختمان در روز 22 خرداد 1354 توسط جناب آقاي دکتر خلیلی از دندانپزشکان قدیمی شهر اصفهان زده شد. در همان سال اعلام پذیرش دانشجو انجام شد و در ساعت 7 صبح روز 15 شهریور 1354 با نام و توکل به خدا اولین جلسه آشنایی با پذیرفته شدگان دانشکده دندانپزشکی به عمل آمد. دانشجویان برای گذراندن علوم پایه از امکانات دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان استفاده می‌کردند و همچنین برخی از کلاس‌های نظری و عملی دانشجویان در بیمارستان امین تشکیل می‌گردید. ساختمان اولیه در سال 1355 ساخته و تجهیز و مورد بهره‌برداري قرار گرفت. به دنبال آن تلاش برای ساخت دانشکده اصلی شروع شد. در آن زمان با توجه به محل قرارگیری فرودگاه قدیم محدودیت ارتفاع ساختمانی وجود داشت. بنابراین ساختمان اصلی به صورت پروانه‌ای با بال‌هاي گسترده ساخته شد و پس از تجهیز در سال 1364 مورد بهره‌برداري قرار گرفت. هم اکنون دانشکده دندانپزشکی اصفهان دارای 17000 متر مربع زیر بنا و 400 یونیت دندانپزشکی و علاوه بر آن داراي سه کلینیک ویژه تخصصی در سطح شهر اصفهان است.

یک سال بعد از تأسیس دانشکده آقاي دکتر خامسی به عنوان ریاست دانشکده منصوب گردیده و اعضای هیأت‌علمی با هدایت ریاست وقت دانشگاه و با توجه معیارهای زیر انتخاب شدند:

1 - فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ایران یا دانشگاه‌های معتبر خارج از کشور با معدل بالا 2 - تسلط به زبان انگلیسی براي اعزام و آموزش در انگلستان، کانادا و امریکا 3 - بررسی اطلاعات عمومی دندانپزشکان داوطلب 4 - بررسی مصاحبه شوندگان به لحاظ شخصیت اخلاقی و صلاحیت براي عضویت در دانشگاه

افراد منتخب جهت ادامه تحصیل به دانشگاه‌هاي خارج کشور اعزام گردیده که تعدادي پس از فارغ‌التحصیلی در دانشکده اصفهان مشغول به کار شدند. تا آن زمان تدریس و نظارت دانشجویان توسط دندانپزشکان عمومی به عنوان مربی انجام می‌گردید.

دکتر عزت‌اله خامسی اولین رئیس دانشکده و بعد از آن، آقایان دکتر احمد رستمی (پزشک)، دکتر یداله موزون (پزشک)، دکتر محمود رحیمی (پزشک) و آقاي دکتر علی محمد کلانتر معتمدی (متخصصی ارتودنسی) بودند. بیشترین زمان مدیریت دانشکده را مرحوم آقاي دکتر سید بهروز موسوی به مدت 10 سال و آقای دکتر رضا بیرنگ به مدت 10 سال و آقاي دکتر عباسعلی خادمی رئیس کنونی دانشکده به مدت 13 سال ریاست دانشکده را به عهده داشته‌اند.

هم اکنون بعد از گذشت چهل سال از زمان تأسیس، دانشکده دندانپزشکی اصفهان جزء پنج دانشکده دندانپزشکی رده اول کشور است. حدود 2000 نفر دندانپزشک از این دانشکده فارغ‌التحصیل شده‌اند. در حال حاضر دارای 100 نفر عضو هیأت‌علمی است. 11 نفر از اعضای هیأت‌علمی دانشکده استاد تمام و 24 نفر دانشیار و بقیه استادیار هستند. هم چنین دانشکده در ده رشته تخصصی پذیرش دستیار دارد. دوره‌های تخصصی دانشکده از سال 1370 راه‌اندازی شد.

همگام با انجام فعالیت‌های آموزشی در دانشکده، همواره پروژه‌های پژوهشی مورد نظر دانشکده و اعضای هیات علمی بوده است. به این منظور براي ارتقاء بخش‌های پژوهشی در کنار بخش‌های آموزشی و با کیفیت جهانی، سه مرکز تحقیقاتی در دانشکده تأسیس گردیده است: اولین مرکز تحقیقاتی در سال 1370 در زمان ریاست مرحوم دکتر سید بهروز موسوی و با حضور پرفسور محمود ترابی نژاد راه‌اندازی گردید.

هم اکنون دانشکده دارای سه مرکز تحقیقات دندانپزشکی ترابی‌نژاد، مرکز تحقیقات مواد دندانی و مرکز تحقیقات ایمپلنت‌های دندانی است و پژوهشکده علوم دندانپزشکی ترابی‌نژاد در شرف تأسیس است. مرکز تحقیقات مواد دندانی داراي دومین بانک سلول‌های بنیادی دندان در جهان با همکاری پژوهشکده رویان است. دانشکده دارای دندانپزشکی بیمارستانی و اتاق عمل برای انجام درمان‌های دندانپزشکی تحت بیهوشی نیز است.

همه ساله طرح‌هاي تحقیقاتی و پایان‌نامه‌ای مختلفی در دانشکده ارائه می‌شود. آمار طرح‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌های دفاع شده از سال 1390 تا کنون به این شرح است.

وجود دو مجله در دانشکده دندانپزشکی، یکی مجله فارسی دانشکده دندانپزشکی اصفهان و دیگري مجله انگلیسی Dental Journal Research که در سایت‌هاي بین‌المللی Scopus و Med Pub ایندکس می‌شود از دیگر برجستگی‌های دانشکده است. بطور متوسط سالیانه 150مقاله در مجلات معتبر علمی در داخل و خارج توسط کشور از اعضای هیأت‌علمی دانشکده منتشر می‌شود.

با تغییر نگرش و جهت علم دندانپزشکی از ارائه خدمات درمانی صرف به سمت ارائه خدمات سلامت دهان و دندان به مردم در سراسر جهان، در ایران نیز راه‌اندازی و تأسیسرشته سلامت دهان و دندانپزشکی جامعه‌نگر مورد تأکید قرار گرفت. دانشکده دندانپزشکی اصفهان به عنوان دانشکده پیشرو در این زمینه، داراي گروه آموزشی مستقل، مرکز آموزش اختصاصی دندانپزشکی جامعه‌نگر، یونیت‌های سیار جهت حضور دانشجویان و اعضای هیأت‌علمی در مدارس و روستاهای دوردست و ارائه خدمات پیشگیري و درمانی در نقاط دوردست کشور است. به علاوه پذیرش دانشجوی PhD در این رشته از سال 1390 آغاز گردید.

دانشجویان فارغ‌التحصیل این دانشکده می‌توانند جهت ادامه تحصیل در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در رشته‌های مختلف در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و یا دانشگاه‌های دیگر شرکت نمایند.

 

دانشکده تغذیه و علوم غذایی

گروه تغذیه در پی جدا شدن انستیتو تحقیقات تغذیه اصفهان از انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی ایران وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران و وابستگی آن به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و به دنبال انتقال گروه تغذیه از دانشکده داروسازی به دانشکده بهداشت از سال ۱۳۶۶ شروع به فعالیت نموده است. اولین دوره دانشجویان رشته تغذیه در مقطع کارشناسی از بهمن ۱۳۶۷ شروع به تحصیل نموده‌اند.  این گروه تاکنون با انجام تحقیقات و تالیفات متعددی با هدف بهینه نمودن سطح تغذیه در جامعه باعث رشد و ارتقاء فرهنگ تغذیه شده است.  

دانشکده تغذیه و بهداشت

 

دانشکده علوم توانبخشی

با توجه به اهمیت مسأله پیشگیری و نیاز مبرم جامعه بر توسعه آن، مجوز تأسیس دانشکده علوم توانبخشی در دانشگاه علوم پزشكی اصفهان در سال ۱۳۷۱ داده شد. سپس با تعیین خط مشی آموزشی و بهره‌گیری از نیروهای توانمند، تصمیم به راه‌اندازی رشته‌های تخصصی از جمله فیزیوتراپی، ارتوپدی فنی و گفتاردرمانی گرفته شد. از سال ۱۳۷۳ به همت دست اندركاران، اولین گروه دانشجوئی پذیرش شدند. در سال ۱۳۷۷، اولین گروه دانشجویان در مقطع كارشناسی از این دانشکده، فارغ‌التحصیل شدند. 

با توجه به اهمیت استقرار مستقل در یك فضای فیزیكی، در سال ۱۳۸۴ ساختمان جدید دانشكده علوم توانبخشی با موقعیت خاص، معماری علمی و كلینیك‌های آموزشی- درمانی افتتاح گردید. همچنین با توجه به اهمیت توسعه رشته‌های توانبخشی در سال ۱۳۸۲، در اجرای طرح گسترش دانشكده با تأسیس رشته كاردرمانی موافقت شد و با پذیرش دانشجو در مقطع كارشناسی ارشد گفتاردرمانی نیز موافقت به عمل آمد.

دانشکده توانبخشی

 تاكنون تعداد قابل توجهی از فارغ‌التحصیلان این دانشكده موفق به پذیرش در مقاطع كارشناسی ارشد و دكتری شده اند ودر همین راستا در دو سال متوالی اكثریت قبولی مقطع كارشناسی ارشد وزارت بهداشت و درمان به این دانشكده اختصاص یافت.

در حال حاضر دانشکده علوم توانبخشی در مقطع کارشناسی دارای پنج رشته اعضای مصنوعی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و فیزیوتراپی و شنوایی‌شناسی است و در مقطع کارشناسی ارشد نیز در سه رشته اعضای مصنوعی، گفتاردرمانی و فیزیوتراپی به پذیرش دانشجو می‌پردازد.  در سال ۹۵ موفق به راه‌اندازی مقطع دکترای ارتوپدی فنی شد و در آینده ای نه چندان دور، رشته  بینایی‌سنجی در مقطع کارشناسی و در مقطع دکتری رشته‌های فیزیوتراپی و گفتاردرمانی نیز به این دانشکده اضافه خواهند شد.

مرکز تحقیقات اختلالات اسکلتی و عضلانی، كه در زمینه ایجاد بستر مناسب جهت اجرای طرح تحقیقاتی گام بزرگی بوده است، یکی از واحدهای تحقیقاتی مستقر در این دانشکده است. راه‌اندازی بخش EDO در دانشكده به منظور تغییر وت حول علمی در امر آموزش از دیگر مزایای این دانشكده است كه با تكیه بر بنیه علمی نیرومند و امكانات موجود بتواند آموزش و تربیت نیروی متخصص را به روز نماید.

دو گرایش اصلی رشته‌های علوم توانبخشی، پیشگیری و درمان است و پژوهشگران و اساتید محترم این دانشكده با آگاهی به علم روز سعی بر آن دارند كه پا به پای روش‌های نوین، شالوده علوم توانبخشی را در جامعه بنیان نهند. 

 

دانشکده فناوری‌های نوین علوم پزشکی

پیشرفت سریع و روزافزون دانش و علوم زیستی در عرصه‌های گوناگون حیات به خصوص ورود فن آوری‌های نوین در علوم پزشکی لزوم تربیت متخصصین و محققین کارآمد را که بتوانند با استفاده از علوم و فنون جدید در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌ها و ارتقاء سلامت جامعه با تکیه براساس و اصول زیست شناختی حیات نقش غیرقابل انکار خود را ایفا نمایند دو چندان نموده است. از این رو تأسیس دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با هدف تربیت متخصصین در مقاطع تحصیلات تکمیلی در حوزه فناوری‌های نوین مورد نیاز علوم پزشکی و تحقیقات بین رشته‌ای براساس اولویت‌های دانشگاه مورد تصویب قرار گرفت. دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در حال حاضر دارای ۴ گروه آموزشی "بیوالکتریک و مهندسی پزشکی"، "بیومتریال، نانو تکنولوژی و مهندسی بافت"،  "بیوانفورماتیک" و " فناوری تصویربرداری پزشکی "  است. از برنامه‌های آتی دانشکده، راه‌اندازی گروه‌های جدید بین رشته‌ای همچون علوم اعصاب است.

دانشکده فناوری های نوین

 

دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی 

دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی پس از انجام مراحل اداری و تصویب شورای عالی گسترش دانشگاه‌ها، در ساختمان قبلی بهداشت مدارس واقع در خیابان بزرگمهر کوچه قرارگاه تأسیس و راه‌اندازی شد. فعالیت‌های دانشکده به طور رسمی از مهر ماه سال ۱۳۷۲ با انتقال گروه مدیریت فن آوری واطلاعات سلامت (گروه مدارک پزشکی ) از دانشکده پرستاری و مامائی و با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی و کتابداری پزشکی آغاز گردید. دانشکده مدیریت واطلاع رسانی پزشکی دارای شش گروه آموزشی بوده که در مقاطع مختلف به تربیت نیروهای متخصص می‌پردازد.

دانشکده مدیریت

علاوه بر آن دانشکده مدیریت در سال ۱۳۸۴ با تأسیس واحد تحصیلات تکمیلی و با پذیرش ۴ دانشجو  در رشته آموزشی مدیریت فن آوری و اطلاعات سلامت و در سال ۱۳۸۸ کارشناسی ارشد کتابداری و در سال ۱۳۸۹ با ایجاد کارشناسی ارشد رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی و در سال ۱۳۹۳ با ایجاد رشته کارشناسی ارشد اقتصاد سلامت و همچنین دوره‌های دکتری در رشته‌های مدیریت خدمات بهداشتی درمانی و کتابداری پزشکی و در سال ۱۳۹۴ با ایجاد دوره کارشناسی ارشد رشته سلامت و رفاه اجتماعی فعالیت‌های خود را در حوزه تحصیلات تکمیلی ادامه داد.

همگام با رشد دوره‌های تحصیلات تکمیلی، فعالیت‌های پژوهشی دانشکده مدیریت در ابعاد مختلف توسعه یافت و علاوه بر کتابخانه دانشکده که از سال ۱۳۷۲ راه اندازی شد، مراکز تحقیقاتی سه گانه مرتبط با رشته‌های تخصصی دانشکده در سال ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ موفق به اخذ موافقت اصولی برای انجام فعالیت‌های پژوهشی شدند. این مراکز عبارتند از:

۱- مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت ۲- مرکز تحقیقات فن آوری اطلاعات در امور سلامت ۳- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت

 این مراکز در سال ۱۳۹۴ تجمیع شده و تحت عنوان معاونت مجموعه مراکز پژوهشی دانشکده مدیریت به فعالیت‌های پژوهشی خود وسعت بخشیدند. در کنار این فعالیت‌ها، مجله مدیریت اطلاعات سلامت در سال ۱۳۸۳ شروع به کار نمود و هم اکنون این مجله در نمایه‌های  ISC و SCOPUS ایندکس می‌شود.

تشکل‌های مختلف دانشجویی در راستای فعالیت‌های تخصصی، پژوهشی و فرهنگی برای ارتقاء فعالیت‌های گروهی دانشجویان در دانشکده وجود دارند که عبارتند از کمیته پژوهش‌های دانشجویی، کانون مدیریت سلامت، کانون مدیریت اطلاعات سلامت، کانون کتابداری واطلاع‌رسانی پزشکی، بسیج دانشجوئی و شورای صنفی دانشجویان.

 

دانشكده بهداشت

گروه بهداشت عمومی در سال 1347 در دانشکده پزشکی تأسیس شد و در سال 1356 دوره کارشناسی پیوسته بهداشت عمومی در همان دانشکده راه‌اندازی گردید. مجوز تأسیس دانشکده بهداشت در سال ۱۳۶۶ صادر شده و در آذر ماه ۱۳۷۰ کلنگ ساختمان جدید دانشکده زده شد. بهره‌برداری رسمی از ساختمان جدید دانشکده در تابستان سال ۱۳۷۵ آغاز گردید.

 

منابع:

- دانشکده پزشکی اصفهان

- گروه تدوین تاریخ دانشگاه