دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی پس از انجام مراحل اداری و تصویب شورای عالی گسترش دانشگاهها، در ساختمان قبلی بهداشت مدارس واقع در خیابان بزرگمهر کوچه قرارگاه تأسیس و راهاندازی شد، فعالیتهای دانشکده به طور رسمی از مهر ماه سال ۱۳۷۲ با انتقال گروه مدیریت فنآوری واطلاعات سلامت (گروه مدارک پزشکی) از دانشکده پرستاری و مامائی و با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی و کتابداری پزشکی آغاز گردید.
دانشکده مدیریت واطلاعرسانی پزشکی دارای هفت گروه آموزشی بوده که در مقاطع مختلف به تربیت نیروهای متخصص میپردازد.
1. گروه مدیریت خدمات بهداشتی، درمانی 2. گروه مدیریت فنآوری اطلاعات سلامت 3. گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی 4.گروه سلامت و رفاه اجتماعی 5. سلامت در بلایا و فوریتها 6. گروه دروس عمومی 7. گروه زبان خارجی
دانشکده مدیریت از سال 1384 به تدریج وارد دورههای تحصیلات تکمیلی شد. در رشتههای مدیریت و فناوری اطلاعات سلامت، کتابداری، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، اقتصاد سلامت و سلامت و رفاه اجتماعی، دورههای کارشناسی ارشد برقرار نمود. از سال 1394 به بعد در رشتههای مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، کتابداری پزشکی و سلامت در بلایا، دورههای آموزشی در مقطع Ph.D را آغاز نمود.
معرفی گروههای آموزشی
گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی
سابقه تأسیس این رشته تحصیلی با عناوین مدیریت بیمارستان و اداره امور بیمارستانها، به سال 1335 برمیگردد. در آن زمان وزارت بهداری، برنامههایی به صورت آموزش ضمن خدمات ارائه میکرد. از نظر مالی از طرف سازمان برنامه حمایت میشد. در ششصدمین جلسه شورای دانشگاه تهران مورخ 21/04/1340 طرح تأسیس مؤسسه علوم بیمارستانی به تصویب رسید و در این زمینه موافقت نامهای بین دانشگاه تهران و وزارت بهداری به امضاء رسید. از سال 41-1340 دروس مدیریت بیمارستان به طور رسمی جزء کلاسهای مربوط به تحصیلات عالی تخصصی دانشگاه قرار گرفت. آقای دکتر محمد صدری استاد دانشکده پزشکی از طرف رئیس دانشگاه تهران به سرپرستی این دوره منصوب شد. پس از آن طرح مدیریت بیمارستان منطبق با اساسنامه فوق تنظیم و به تصویب مقامات وزارت بهداری و سازمان برنامه رسید. نظام آموزش با مطالعه برنامههای آموزشی این دوره در کشور ایالات متحده آمریکا و با همکاری مسؤول آموزش مدیریت بیمارستان و در انگلستان با کمک مالی دانشگاه لیدس و مرکز مطالعات خدمات بهداشتی نافیلد تنظیم و مرتب گردید. طی چهار سال با همکاری آکادمی آرتوزهرست مشاور بیمارستانی مرکز نافیلد برنامه در حال اجرا بود تا اینکه زمان انقلاب فرهنگی این برنامه دستخوش تغییراتی شد. مجدداً پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و انقلاب فرهنگی در جلسه مورخ 03/04/1364 ستاد انقلاب فرهنگی براساس طرح دوره کارشناسی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی که توسط شاخه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی گروه پزشکی ستاد انقلاب فرهنگی تهیه شده و به تائید این گروه رسیده بود، برنامه آموزش این دوره رادر مقطع کارشناسی تصویب کرد.
تعریف:
مديريت خدمات بهداشتي و درماني رشتهاي است چند نظامي، شاخهاي از علوم انساني با كاربرد در حيطه علوم پزشكي، كه مدير با هدايت تشكيلات انساني و اخذ تصميمات مطلوب و استفاده مؤثر و كارآ از منابع، مادي و انساني، از طريق برنامهريزي، سازماندهي، هدايت و نظارت براي دستيابي به اهداف مؤسسات خدمات بهداشتي و درماني براساس نظام ارزشي مورد قبول جامعه، ايفاي نقش ميكند.
مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دربرگیرنده مجموعه فعالیتها و وظایف اساسی مدیریت شامل: 1- برنامهریزی، 2- سازماندهی، 3- هماهنگی، 4- رهبری، 5- کنترل و ... در عرصه بهداشت و درمان است. مدیر خدمات بهداشتی و درمانی باید قادر باشد نیازهای داخلی و خارجی سازمان را شناسایی کرده و به آنها پاسخ دهد و به عنوان یک هماهنگکننده و رهبر در سیستم بهداشتی و درمانی در فراهم آوردن سلامت و رفاه اجتماعی افراد جامعه تلاش کند. یک مدیر خدمات بهداشتی و درمانی بایستی با اصول و ضوابط مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستانها آشنا باشد و در جهت استفاده بهینه از منابع موجود گام بردارد. در حقیقت مدیر خدمات بهداشتی و درمانی باید به عنوان یک استراتژیست دارای دیدگاههای بلند مدت و جامع باشد.
تواناییها و قابلیتها
فارغالتحصيل رشته مديريت خدمات بهداشتي ـ درماني به عنوان مدير بخش بهداشت و درمان عمدتاً با بيماران؛ يعني با ضعيفترين، مظلومترين، نيازمندترين، حساسترين و ناشكيباترين انسانها روبرو است و از سوي ديگر با استرس، اضطراب، كمبودها، نواقص، نارضايتيها و برخوردهاي متنوع سروكار دارد؛ بنابراين بايد از پختگي، تحمل و شكيبايي برخوردار باشد. همچنين لازم است كه از نظر جسمي و روحي قوي بوده و در تصميمگيري قاطع باشد. در ضمن دانشجوي اين رشته بايد به دروس علومتجربي مثل فيزيك، شيمي، رياضي، زيستشناسي و همچنين زبان انگليسي مسلط باشد با چنین ویژگیهایی دانشجویان این رشته پس از اتمام دوران تحصیل خود به تواناییها و مهارتهای زیر دست پیدا میکنند:
1. اداره امور بیمارستانها و واحدهای بهداشتی و درمانی براساس شیوهها و روشهای مدیریتی نو و اثربخش و متناسب با سازمانهای عرضه کننده خدمات بهداشتی و درمانی
2. برخورداری از دانش و مهارتهای مدیریتی و هماهنگی فعالیتها و منابع سازمان از جمیع ابعاد آن (بهداشتی، درمانی، انسانی، فیزیکی، مالی، اطلاعاتی و ...)
3. پژوهش و تحقیق در زمینه چالشهای سیستم بهداشتی و درمانی کشور و ارائه راهکارهای مناسب در جهت حل و رفع آنها طراحی روشهای کارآمد و اثربخش در زمینه رفع مشکلات اقتصادی، اجتماعی و ... بهداشت و درمان
نقش دانشآموختگان
دانشآموختگان رشته مديريت خدمات بهداشتي و درماني براي مشاغل كارشناسي و پستهاي مديريتي براي سطوح مختلف مؤسسات و سازمانهاي نظام سلامت كشور اعم از عمومي يا تخصصي، دولتي يا خصوصي، كلينيكها، شبكههاي بهداشتي و درماني آماده ميشوند.
باتوجه به آموزشهاي نظري و كاربردي كه اين دانشجويان در طي دوره آموزشي خود فرا ميگيرند انتظار ميرود كه پس از فراغت از تحصيل شايستگيهاي لازم را جهت ايفاي نقشهاي مديريتي، اداري، اقتصادي، كارشناسي آموزش يا پژوهشي در زمينههاي مرتبط با دوره تحصيلي خود، كارشناسي بهداشتي يا درماني در زمينههاي مرتبط با دوره تحصيلي خود و كارآفريني در زمينه خدمات بهداشتي و درماني كه مطابق با وظايف سازماني و حرفهاي آنان است، را به عهده گيرند.
گروه مدیریت و فناوری اطلاعات سلامت
تاریخچه گروه:
این گروه فعالیت خود را تحت عنوان گروه آموزشی مدارک پزشکی از سال ۱۳۶۸ با جذب دانشجو در مقطع کاردانی آغاز نموده است. از سال ۱۳۷۶ علاوه بر کاردان به تربیت کارشناس نیز پرداخته و در سال ۱۳۸۴ به عنوان اولین گروه تخصصی دانشکده موفق به برپایی مقطع کارشناسی ارشد رشته نیز شده است. از سال ۱۳۸۵ جذب دانشجو در مقطع کاردانی متوقف و از سال ۱۳۸۸، پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی رشته فنآوری اطلاعات سلامت به مجموعه فعالیتهای قبلی اضافه گردید. همچنین از سال ۱۳۹۰ در رشته فنآوری اطلاعات سلامت جذب دانشجوی کارشناسی ارشد صورت پذیرفت. اعضای هیأتعلمی گروه متشکل از متخصصین مدیریت اطلاعات سلامت، انفورماتیک پزشکی و مهندسی کامپیوتر است.
معرفی رشته:
رشته فنآوری اطلاعات سلامت شاخهای از علوم پزشکی است که با استفاده از سختافزارها و نرمافزارهای کامپیوتری به پردازش اطلاعات، ذخیره، بازیابی و اشتراک آن میپردازد و امکان استفاده از دادههای سلامت و دانش را برای تسهیل ارتباطات و تصمیمسازی فراهم میسازد.
رشته فنآوری اطلاعات سلامت، رشتهای نوپا در ایران است که رسالت خاصی را در عرصه سلامت الکترونیک و پروژههای راهبردی سلامت کشور همچون پرونده الکترونیک سلامت، تله مدیسین، سلامت همراه، نظامهای ثبت ناخوشی و مرگ، سیستمهای اطلاعات بیمارستان و سایر سیستمهای اطلاعات مرتبط در مراکز بهداشتی و درمانی از جمله سیب و سپاس ایفا میکند.
دانشآموختگان این رشته قادر خواهند بود تصدی و مدیریت بخشهای مدیریت اطلاعات سلامت و واحدهای فنآوری اطلاعات را در کلیه مراکز خدمات بهداشتی و درمانی به عهده گرفته و در زمینه ایجاد و تولید سیستمهای اطلاعات سلامت با استفاده از فنآوری اطلاعات ایفای نقش نمایند.
رسالت این رشته تربیت نیروهای آگاه به مسائل علمی روز، توانمند، مسؤولیت پذیر و حساس به سلامت افراد و جامعه در حیطه فنآوری اطلاعات سلامت است. این افراد با گردآوری، ذخیره، بازیابی، پردازش و به اشتراکگذاری اطلاعات با کیفیت، نقش مهمی در تسهیل ارتباطات تیم درمانی و تصمیمسازی در نظام سلامت خواهند داشت.
برخی از وظایف حرفه ای دانشآموختگان:
§ مدیریت آمار و فنآوری اطلاعات
§ مدیریت بخش فنآوری اطلاعات سلامت
§ مدیریت سیستمهای اطلاعات سلامت
§ مدیریت کیفیت داده ها
§ کد گذاری بالینی و مالی اطلاعات سلامت و کارشناسیهای بیمهای
§ تحلیل شاخصهای آمار
§ ثبت ناخوشیها و مرگ و مدیریت نظامهای ثبت
§ پاسخگویی به مراجعات قانونی بیماران و مراجع قانونی ذیصلاح
گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی
معرفی:
كتابخانهها و مراكز اطلاعرساني، مراکز تحقیقاتی، مجلات تخصصی، مراکز انتشاراتی و مراکز علمسنجی در حوزه سلامت وظايف مهمی را بر عهده دارند كه براي انجام آنها به افرادي آموزش ديده در سطوح مختلف نيازمندند. هدف آموزش دانشجویان کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی عبارت است از:
1. آشنا ساختن دانشجویان با اهميت و نقش كتابخانه در گسترش علم و دانش در جامعه به ویژه در حوزه سلامت؛
2. پرورش کارشناسانی با تخصص و آگاهی از فنون و مهارتهای سازماندهی و بازیابی منابع اطلاعاتی علوم سلامت؛
3. آشنایی دانشجویان با كتابخانههای دانشکدهای، دانشگاهي و بيمارستاني و توانمندسازی جهت اداره آنها؛
4. شناسایی دانشجو از نیازهای آموزشی و پژوهشی کاربران کتابخانهها و راههای پاسخگویی به آنها؛
5. توانمندسازی دانشجویان جهت تهیه و گزینش منابع مورد نیاز جهت رفع نیازهای اطلاعاتی کاربران؛
6. آشنا ساختن دانشجویان با آخرین تحولات کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی در حوزه علوم سلامت؛
7. توانمندسازی دانشجویان جهت فعالیت در مجلات تخصص حوزه سلامت؛
8. تربیت دانشجویان در حوزه پژوهش جهت فعالیت در مراکز تحقیقاتی، مراکز رشد و پژوهشکدهها؛
آينده رشته
امروزه حوزه سلامت نیز همگام با سایر حوزههای علمی متأثر از تغییر و تحولات فناوری اطلاعات است و نیازهای روزافزون ذینفعان سلامت (متخصصان و عموم مردم) به اطلاعات سلامت بیش از پیش اهمیت یافته است. بنابراین کتابداران و اطلاعرسانان پزشکی باید ضمن تهیه منابع اطلاعاتی معتبر، دسترسی به اطلاعات سلامت را تسهیل و تضمین نمایند. در راستای تحقق این مهم ضرورت ایجاد و راهاندازی گرایشهای خدمات اطلاعرسانی پزشکی، مشاوره اطلاعات سلامت، مدیریت پایگاهها و نظامهای اطلاعرسانی پزشکی، مدیریت کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی پزشکی، علمسنجی در حوزه سلامت بیش از پیش ضرورت مییابد. البته بايد به اين نكته نيز توجه داشت كه مراكز و كتابخانههايي كه در صدد جذب فارغالتحصيلان هستند، افراد شايستهتر را به لحاظ علمی و اخلاقی مبنا قرار ميدهند و لذا دانشجويان موظف هستند از آغاز ورود به رشته به خودسازي و گسترش دانش و عمق بخشيدن به مهارتهاي خود بپردازند و از اين طريق چشمانداز شغلي خود را پيشاپيش ترسيم نمايند. امروزه کتابداران و اطلاعرسانان پزشکی میتوانند در مراکزی مانند کتابخانههای دانشکدهای، مرکزی و بیمارستانی، مراکز تحقیقاتی، دفاتر مجلات، مراکز انتشاراتی، تیمهای درمانی، مراکز دانشبنیان و مراکز علمسنجی در دانشگاههای علوم پزشکی و نیز در کتابخانههای دانشکدهای و مرکزی، مراکز تحقیقاتی، دفاتر مجلات، مراکز انتشاراتی، مراکز دانش بنیان، مراکز علمسنجی در دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نیز دانشگاههای تابع دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت نمایند. علاوه بر این، کتابخانههای عمومی و آموزشگاهی نیز عرصه دیگری برای فارغ التحصیلان این رشته تخصصی هستند.
گروه سلامت و رفاه اجتماعی
معرفی
رفاه اجتماعی شامل مجموعه اقداماتی در سطوح مختلف از سیاستگذاری تا ارائه خدمات است که در هر یک از بخشهای دولتی، خصوصی، خانواده و خیریه با هدف پیشگیری، كنترل يا كاهش مشکلات اجتماعی و ارتقاء کیفیت زندگی آحاد جامعه صورت میگیرد. توجه به آموزش دانشگاهی مباحث مربوط به سیاست اجتماعی و رفاه اجتماعی تقریباً از دهه دوم قرن بیستم ابتدا در انگلیس و سپس سایر دانشگاههای کشورهای اروپایی و آمریکایی، استرالیا و کانادا مطرح شد. در حال حاضر، در بیشتر دانشکدههای علوم اجتماعی در دانشگاههای معتبر جهان از جمله دانشگاه لندن، آکسفورد، هاروارد، برکلی و یو سی ال ای دورههای کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری این رشته برگزار میشود.
گروه سلامت و رفاه اجتماعی از سال 1394 شروع به پذیرش دانشجو نمود و تاکنون 6 دوره دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد رفاه اجتماعی پذیرش نموده است. رشته سلامت و رفاه اجتماعی یک علم و دانش بین رشتهای است که ترکیبی از علوم اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، مدیریت، فلسفه و سلامت است. دانش آموختگان این رشته پس از پایان دوره، با درک و تحلیل مشکلات اجتماعی، سیاستهای رفاه اجتماعی و سلامت کشور، هدایت و کارشناسی مؤثر و ارائه خدمات در مراکز، مؤسسات و نهادهای رفاهی جامعه در بخشهای دولتی، خصوصی، عمومی، خیریه و مردم نهاد را بر عهده گرفته و در قلمرو بهزیستی و رفاه اجتماعی کشور برای توسعه و ارتقاء کیفیت زندگی آحاد مردم تلاش میکنند. هدف اصلي اين گروه، «توليد و توسعه دانش رفاه اجتماعي» متناسب با نياز جامعة ايران در دوران حاضر و سالهاي آينده، از طريق پژوهش و آموزش و «تربيت نيروي انساني متخصص و كارآمد» براي مديريت، سياستگذاري، برنامهريزي و اداره امور آموزش و پژوهش در بخش اجتماعي و بهداشت كشور ميباشد.
گروه سلامت در بلایا و فوریت ها
تاریخچه دوره دکترای سلامت در بلایا و فوریتها در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
الف) دوره دکترای تخصصی پژوهش محور
اولین دوره رشته مدیریت سلامت در حوادث و بلایا مربوط به سال 92 بود که یک دانشجو در این مقطع پذیرش و در سال 1396 فارغ التحصیل شد. این دوره تنها یک مرتبه اجرا شد.
ب) دوره آموزش محور
در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان طي نامه شماره 838/3/12/پ مورخ 21/1/1391 فرم تقاضاي تأسيس رشته و تمامي مستندات مربوطه جهت بررسي و تصويب به دبیر شورای گسترش دانشگاههاي علوم پزشكي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ارسال گرديد و پس از پيگيريهاي مستمر نهايتاً به استناد رأي صادره در دويست و سی و نهمین جلسه شوراي گسترش دانشگاههاي علوم پزشكي مورخ 22/6/1393 با راهاندازي اين رشته موافقت به عمل آمد و پذيرش دانشجو در مقطع دكتراي تخصصي (Ph.D.) سلامت در بلایا و فوریتها در بهمن 1394 صورت پذيرفت (تاریخ: 8/7/1393، شماره: 1927/500/د).
گروه سلامت در بلایا و فوریتها به عنوان گروه آموزشی بین رشتهای دانشگاهی
به موجب مفاد دستورالعمل تشکیل گروههای آموزشی مصوب جلسه شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورخ 27/3/97، گروه آموزشی دانشگاهی سلامت در بلایا و فوریتها با رویکرد بین حرفهای در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تأسیس میگردد و از ظرفیت اعضای متخصص در این حوزه در حد 3 تا 5 ردیف تشکیلاتی به طور ویژه و اعضای سایر گروههای آموزشی مرتبط در سطح دانشگاه به طور عضویت وابسته و دوگانه بهره برداری مینماید.
معرفی دوره دکترای تخصصی رشته سلامت در بلایا و فوریتها و اهداف آن
دوره دکترای تخصصی رشته سلامت در بلایا و فوریتها یک برنامه آموزشي بين رشتهاي از علوم سلامت است كه به تبيين مراحل چهارگانه كاهش آسيب، آمادگي، پاسخ و بازيابي در بلايا و فوريتها (اعم از طبيعي، انسان ساخت و بيولوژيك)، با هدف حفظ و ارتقاء سلامت جسمي، رواني و اجتماعي، و مديريت آن در سطوح مختلف مي پردازد.
گروه دروس عمومی
گروه دروس عمومي همزمان با تأسیس دانشکدۀ مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی در سال 1372 شکل گرفت. هدف گروه تدریس دروس عمومی شامل فارسی عمومی، تربیت بدنی و همچنین دروس ریاضی، کامپیوتر و زبان بود. در طی این مدت گروه زبان مستقل شد و دروس کامپیوتر به گروه فنآوری اطلاعات سلامت منتقل گردید.
فعالیتهای پژوهشی
همگام با رشد دورههای تحصیلات تکمیلی ، فعالیتهای پژوهشی دانشکده مدیریت در ابعاد مختلف توسعه یافت و علاوه بر کتابخانه مراکز تحقیقاتی سه گانه مرتبط با رشتههای تخصصی دانشکده در سال ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ موفق به اخذ موافقت اصولی برای انجام فعالیتهای پژوهشی شدند. این مراکز عبارتند از:
1. مرکز تحقیقات مدیریت واقتصاد سلامت
2. مرکز تحقیقات فن آوری اطلاعات در امور سلامت
3. مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
این مراکز در سال ۱۳۹۴ تجمیع شده و تحت عنوان معاونت مجموعه مراکز پژوهشی دانشکده مدیریت به فعالیتهای پژوهشی خود وسعت بخشیدند.
مرکز تحقیقات مدیریت واقتصاد سلامت
مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت از آذرسال ۱۳۸۲ با اجرای دو طرح ملی فعالیت خود را در راستای انجام پژوهشهای بنیادی و کاربردی به منظور اصلاح نظام مدیریت بهداشت و درمان کشور آغاز نمود. فعالیت رسمی این مرکز با عنوان جدید از اردیبهشت ماه ۱۳۸۵ ادامه یافت و در تاریخ ۸۸/۴/۶ موفق به اخذ موافقت اصولی در یکصد و نود و پنجمین جلسه از شورای گسترش دانشگاههای علومپزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزشی پزشکیگردید. موافقت قطعی این مرکز در دویست و سی امین جلسه شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی مورخ ۹۲/۱۱/۱۳ تصویب شد. این مرکز در سال ۱۳۹۴ با مراکز فناوری در امور سلامت و عوامل اجتماعی مؤثر در سلامت در قالب مجموعه مراکز تحقیقاتی دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی به کار خود ادامه داده است.
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
تاریخچه
مطابق بند ۲ مصوبه چهارمين جلسه هيأت رئيسه دانشگاه مورخ ۷/۲/۸۵ ضرورت تأسيس مركز علوم انساني سلامت اعلام گرديد. سپس دفتري در دانشكده مديريت و اطلاعرساني پزشكي بدین منظور در نظر گرفته شده و به طور رسمي آغاز به كار كرد. سپس در خواست موافقت اصولی از وزارتخانه بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نمود که در ابتدا با تغییر نام از "علوم انسانی سلامت " به "علوم اجتماعی سلامت" موافقت شد و در نهایت در طی نامه شماره ۲۳۵۳/۵۰۰/د مورخ ۲۰/۱۰/۹۰ وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به استناد رای صادره در دویست و دوازدهمین جلسه مورخ ۲۲/۵/۱۳۹۰ شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی با تأسیس "مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اصفهان " موافقت اصولی به عمل آمد.
مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت
درباره مرکز
به استناد رای صادره در دویست و بیست و چهارمین جلسه مورخ ۲۳/۲/۱۳۹۲ شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی ، با تأسیس "مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان" موافقت اصولی به عمل آمد.
مجله مدیریت اطلاعات سلامت
مجله «مدیریت اطلاعات سلامت» مجله تخصصي دانشكده مديريت و اطلاعرساني پزشكي در دانشگاه علوم پزشكي اصفهان است، كه هدف از انتشار آن اشاعه نتايج پژوهشها، نظريهها، و دستاوردهاي علمي در زمينههاي موضوعي مديريت اطلاعات سلامت، فنآوري اطلاعات سلامت، انفورماتیک پزشكي، كتابداري و اطلاعرساني پزشكي و مديريت خدمات بهداشتي درماني است تا از اين طريق به ارتقاي سطح كیفي پژوهش، آموزش، تبادل و توسعه آموختهها، تجربیات و دستاوردهاي تازه علمي ياري رساند. این مجله در سال ۱۳۸۳ شروع به کار نمود و هم اکنون در نمایههای ISC و ایندکس میشود.
کتابخانه دانشکده
کتابخانه دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی در سال ۱۳۷۲، همزمان با شروع فعالیت آموزشی دانشکده با مجموعه ای بالغ بر۲۰۰۰ جلد کتاب در کنار بیمارستان شهید صدوقی واقع در خیابان بزرگمهر تأسیس گردید و بعد از آن نیز به دلیل نیاز به فضای بیشتر به ترتیب به بیمارستان امین و ستاد مرکزی دانشگاه منتقل گردید. بالاخره از سال ۱۳۷۵ الی تابستان ۱۳۸۴در طبقه سوم دانشکده بهداشت مستقر شد. سرانجام با تکمیل ساختمان جدیدالاحداث دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی کتابخانه مدیریت نیز به محل دائمی خود منتقل گردید. فضای فیزیکی کتابخانه در مجموعه کنونی بالغ بر ۵۵۰ متر مربع است.