رفتن به محتوای اصلی
x

این مدیریت براجرای مقررات، برنامه‌ها، آیین‌نامه‌ها و فعالیت‌های آموزشی هر دانشکده نظارت داشته  و پس از ارزیابی، گزارش مربوطه را به هیأت رئیسه دانشگاه ارائه می نماید. همچنین نظارت بر تشکیل شوراهای آموزشی در دانشکده‌ها، ارزیابی عملکرد دانشجویان، اعضای هیأت‌علمی و مدیران آموزشی مسؤول دوره‌های عمومی، تحصیلات تکمیلی و دوره‌های کوتاه مدت آموزشی را عهده د‌ار است. نظارت بر روابط آموزشی بین‌الملل، تدوین و پیشنهاد اصول اجرایی امور آموزشی رسمی، تنظیم دستور جلسات شورای آموزشی دانشگاه و همچنین دوره‌های کوتاه مدت تخصصی از دیگر وظایف این حوزه است.

وظایف کلی مدیریت مطالعات و توسعه آموزش پزشکی(EDC)  در حوزه ارتقای آموزش در سطح کل دانشگاه می باشد و بعنوان زیر مجموعه معاونت آموزشی و بعنوان اتاق فکر معاونت آموزشی عملی می کند. این مرکز وظیفه  کارشناسی خود را به واسطه اعضای هیات علمی گروه آموزش پزشکی که در EDC مستقر هستند انجام می دهد. 
بخشی از وظایف مدیریت مطالعات و توسعه آموزش پزشکی عبارت است از:
۱-هدایت، هماهنگی، اجراء و نظارت بر تدوین و بازنگری برنامه های آموزشی با تاكید بر پاسخگو بودن آنها به نیازهای سلامت جامعه تحت پوشش دانشگاه در محدوده اختیارات دانشگاه، مطابق با ضوابط شورای عالی برنامه ریزی
۲-سازماندهی، برنامه ریزی، اجراء و نظارت بر ارتقای توانمندی های اعضای هیات علمی در زمینه های مختلف آموزش علوم پزشكی
۳-هدایت و نظارت بر اجرای روش های نوین آموزشی و ارزشیابی برای توسعه و ارتقای كیفیت آموزش دانشگاه
۴-سازماندهی،اجراء ونظارت بر ارزشیابی اعضای هیات علمی و فرایندهای یاددهی–یادگیری
۵-هدایت و نظارت بر فرایندهای ارزشیابی فراگیران و تحلیل نتایج آزمون ها با هدف ارتقای كیفی آزمونها
۶-هدایت و نظارت بر برنامه های آموزشی مراكز مهارت های بالینی دانشگاه
۷-سازماندهی و نظارت بر فرایند های شناسایی، جذب و بهره وری استعدادهای درخشان
۸-هدایت، تصویب، تامین بودجه و نظارت بر اجرای طرح های پژوهش در آموزش
۹-هدایت و نظارت بر برنامه های آموزش از راه دور و الكترونیكی دانشگاه
۱۰-هدایت، هماهنگی،تسهیل، نظارت و ارزیابی فعالیت های دانش پژوهی بر اساس آئین نامه مربوطه
۱۱-نظارت بر عملكرد و هماهنگ نمودن فعالیت های دفاتر توسعه آموزش تابعه
۱۲-ارائه مشاوره در خصوص مسائل آموزشی دانشگاه به مراجع ذیربط
۱۳-ارائه مشاوره در طراحی و ارزشیابی برنامه های آموزش مداوم دانشگاه
۱۴- شركت درجلسات، شوراها و كمیته ها بر اساس ضوابط و مقررات
در تشریح بخشی از وظایف اشاره شده ذکر این نکته ضروری است که یکی از مباحثی که در 10 سال اخیر بیشتر به آن پرداخته شده، بحث آموزش بالینی است که یکی از دغدغه های اصلی حوزه آموزش پزشکی است و بواسطه پیچیدگی و چالشهای زیاد آن همواره در حال تحول می باشد. بر این اساس واحدی بنام آمزش بالینی در مرکز راه اندازی شده و با فعال کردن دفتر توسعه آموزش (EDO) در دانشکده ها، این  واحد با دفاتر توسعه بیمارستانها و دانشکده ها در ارتباط است که در دوحوزه روش‌های یاد دهی- یادگیری در بالین و ارزشیابی بالینی فعالیت می کند.
شناسایی چالش ها در آموزش بالینی مهم است و توانمند سازی اساتید در آموزش بالینی و روش‌های آموزش بالینی و ارزشیابی در بحث توانمند سازی بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است. در رابطه با روش‌های آموزش بالینی بخشی، بحث نظارت و بازخورد مطرح است که نظارت روی عرصه های آموزش بالینی مثل راندهای بالینی و درمانگاههای بالینی و فرصتهای یادگیری مثل ژورنال کلاب و کنفرانس‌های بالینی انجام می گیرد و برای هر کدام  استانداردهایی وجود دارد که این استانداردها در EDC بازنگری شده و از کارشناسان مرکز و دانشجویان دکترای آموزش  پزشکی برای مشاهده این عرصه ها و کنترل استانداردها و روش‌های مختلف ارزشیابی مشاوره و راهنمایی گرفته می شود تا ارزشیابی بالینی به خوبی اجرا شود.
ارزشیابی دانشجویان در EDC فعال تر از گذشته شده و با واحد ارزشیابی در دانشکده ها ارتباط برقرار می باشد، بطوریکه در بحث توانمندسازی و راه اندازی روش های جدید ارزشیابی دانشجو و ارتقای روش‌هایی مثل آزمون های چند گزینه ای اصلاحاتی انجام شده است. در این راستا، با راه اندازی آزمون‌های الکترونیک دانشگاه، امکان تحلیل آزمون‌ها فراهم شده و با توانمند سازی EDO ها تلاش می شود تا نتایج تحلیل آزمون‌ها به اساتید منتقل گردد.
مدیریت برنامه ریزی درسی هم که ساختار و فرایندهای آن تدوین و مصوب شده، در حال حاضر با نظارت EDO در دانشکده ها اجرا می شود و تلاش بر این بوده که فرایند اجرای برنامه درسی مدیریت و نظارت شود که بازخوردهای بسیار خوبی داشته است. 

منابع:
- مصاحبه با دکتر نیکو یمانی، مدیر مدیریت مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، بهمن ماه 1399.
- دفتر مستند سازی تاریخ توسعه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان